j&b aardbeien drive-in

aardbeienboeren jan en birgitte

Het is op en top aardbeienweer. Dat betekent file voor de aardbeien drive-in, een waslijst aan horecabestellingen en plukken voor het leven. Drie hectare zomerkoninkjes belanden immers niet vanzelf op een beschuitje. Of in een smoothie, zo u wilt. Tijd voor een interview hebben aardbeienkwekers Jan en Birgitte van den Elzen dus eigenlijk niet. Een half uurtje max. Dan moeten de twee echt weer aan de bak. Zo gaat het al vijfentwintig jaar. Jan: ‘Een aardbei is passie.’

Ze waren de eersten in Nederland met een aardbeienautomatiek. Birgitte: ‘Wat de Febo kan, kunnen wij ook, dachten we. Maar dan lekker en gezond. Het was meteen een succes. Voor ons was dat dubbel leuk, want naast de toenemende verkoop kwamen we ook meer in contact met onze klanten.’ Jan: ‘Tot die tijd vonden onze aardbeien alleen via de veiling en supermarkt hun weg naar de consument. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar je hoort nooit iets terug. Geen “Wat waren ze lekker” of “Wat doen jullie het goed”. Je ziet alleen een bedrag en dat is het dan. Daar haalden we op een gegeven moment geen voldoening meer uit.’

een aardbei is passie

VAK-man-schap volgens Jan van den Elzen

Hollandse aardbei

Birgitte: ‘Ook vonden we het jammer dat we onze aardbeien ‘houdbaar’ naar de veiling moesten brengen. Dat komt de smaak niet ten goede, want zodra je een aardbei plukt, maakt-ie geen suikers meer aan. Hij kan nog wel wat roder worden, maar qua smaak gebeurt er niet meer zoveel. We konden mensen dus nooit een rijpe en volzoete Hollandse aardbei laten proeven. De aardbeienautomatiek bracht daar verandering in.’ Jan vult aan: ‘Hoewel het vanuit de handel gezien logisch is, hoor. Voordat een doosje aardbeien in de supermarkt ligt, ben je zo een paar dagen verder. Ze moeten dus lang houdbaar en makkelijk te vervoeren zijn. Aan een zachte, rijpe aardbei heb je dan niks.’

Smaak is koning

Birgitte: ‘Sindsdien telen wij voor directe verkoop aan huis alleen onder onze eigen naam. Bij ons is smaak koning, niet de houdbaarheidsdatum. Onze aardbeien moeten dus juist rijp zijn. Dat betekent meteen opeten, niet de koelkast in. Jan: ‘Ik zeg altijd: “Het is een aardbei, geen bewaarbei”. Mensen rijden er met liefde een stukje voor om. Ze komen uit de hele omgeving. Fantastisch toch.’

Birgitte: ‘Naast de automatiek en de drive-in leveren we ook aan restaurants en bakkers uit de buurt zoals Van der Valk Uden-Veghel en Onze Bakker in Uden.’

Vind het SCHAP

Kwaliteit

Jan: ‘We telen onze aardbeien in kassen. Onder glas teel je veel schoner en beheersbaarder dan buiten. Je hebt geen last van regen, kou en andere weersinvloeden en kunt alles beter sturen. Maar dat betekent niet dat het telen van aardbeien een makkie is. Integendeel. Het probleem van een lekkere aardbei is namelijk dat de plant moeilijk te telen is en minder aardbeien geeft dan een standaard ras. Als je puur voor de handel teelt, is dat dus niet interessant, maar wij gaan juist voor kwaliteit. We kweken zelf de moederplanten en snijden daar stekjes van. Die jonge stekjes planten we op het opkweekveld totdat ze volgroeid zijn. Laat in de herfst gaan ze de koeling in tot het moment dat we ze gaan planten. Dan gaan de planten de kas in en kan de groei beginnen. Na een maand geeft de plant bloemen en doen de hommels en bijen hun werk. Zij zorgen voor de bestuiving. Na drie tot zes weken kunnen we plukken. Als we zoals nu vol in de pluk zitten, plukken we zes dagen per week.’

blije gezichten. daar doen wij het voor!

Birgitte over de dankbare kant van vak-MAN-schap

Vakmanschap

Birgitte: ‘Het directe contact met klanten vinden we het mooiste aan ons vak. Alle energie en tijd die je dag in dag uit in je product stopt, betaalt zich uit op het moment dat je blije gezichten ziet. Dan denken wij: hier doen we het voor. Weten wat je doet en wat je verkoopt. Een eerlijk product aanbieden. Zo moet het zijn. Dat is vakmanschap. En vakmensen, die zijn er genoeg in De Maashorst. Wat dacht je van de streekwinkel van de familie Van den Berg of de asperges van familie De Wit.’

Jan: ‘Je merkt echt dat De Maashorst zich ontwikkelt. Er is veel gaande. Er komen iedere dag flink wat fietsers en wandelaars bij ons langs. De manier waarop de streek in de kijker wordt gezet, is dus zeker een meerwaarde voor ons.’ Birgitte: ‘Laatst zei een mevrouw: “Jullie aardbeien hebben gewoon helemaal geen suiker nodig, zo lekker zijn ze”. Dat vind ik een groots compliment.’ Dus, lieve mensen: vooral niet bewaren die aardbeien van Jan en Birgitte. Ook niet wassen. Zo hop in de mond. En morgen weer terug.